سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مد روز

در مورد مد و فشن که علاقه خودمه براتون می نویسم
نظر

سلامتی کودک در گرو تغذیه سالم و مناسب است. اهمیت غذا و تغذیه در رشد جسمانی و روانی کودک برای همه آشکار شده است. البته این امر تنها به غذایی که کودک می‌خورد ارتباط ندارد، بلکه استفاده از ظرف غذای کودک مناسب نیز شما را در این راه یاری می‌کند. کودک شما از زمانی که شروع به غذا خوردن یا حتی آب خوردن می‌کند متوجه این امر خواهید شد که با توجه به حساس بودن بدن کودک، نیاز به ظرف غذای کودک، لیوان، قاشق و ظرف نگهدارنده‌ی غذای جداگانه دارد.

غذا دادن به کودک بسیار سرگرم کننده است. اما گاهی کودکان در غذا خوردن بدقلقی می‌کنند. اهمیت ظرف غذای کودک با شکل‌های کودکانه و رنگ‌های جذاب اینجا برایتان آشکار خواهد شد. زیرا کودک با دیدن ظرف‌های جذاب و رنگارنگ حین غذا خوردن سرگرم می‌شود و غذا خوردن را مانند بازی کردن دوست خواهد داشت.

انواع ظرف غذای کودک:

فنجان و لیوان کودک:

معمولا نوزادان از شش ماهگی شروع به نوشیدن آب و سایر مایعات می‌کنند. شما باید از بهترین برند و با‌کیفیت ترین نوع آن لیوان نوزاد بخرید. توجه به نبودن مواد مضر برای سلامتی کودک در تولید لیوان کودک بسیار مهم است. بیشتر کودکان با لیوان ‌هایی که دارای دسته هستند، راحت‌ترند. لیوان‌های نی دار در ماه‌های اول برای کودک شما بیشتر کاربرد دارد.
در هنگام خرید لیوان کودک به دو چیز توجه کنید: اینکه نوشیدن از آن راحت باشد و نوشیدنی از آن چکه نکند و سرازیر نشود. لیوان‌های با جنس سبک استفاده کنید تا اگر کودک خودش خواست آن را در دست بگیرید اذیت نشود.

قاشق نوزاد:

یکی دیگر از اقلام مهم در غذا خوردن کودک قاشق است. توجه داشته باشید قاشق دارای نوک و لبه گرد باشد. لبه‌های قاشق کودک نباید تیز باشد. اگر قاشق پلاستیکی خریداری کردید به مواد بکار رفته در تولید آن توجه داشته باشید. قاشق فلزی به علت داغ شدن موجب سوزاندن دهان نوزاد می‌شود پس قاشق فلزی نخرید.
بعد از 18 ماهگی نوزاد دوست دارد خودش قاشق را در دست بگیرد، پس سعی کنید قاشق سبک انتخاب کنید. ظاهر قاشق کودک نیز باید جذاب و کودکانه باشد تا کودک شما جذب آن بشود.

بشقاب (ظرف) نهار و شام کودک:

بشقاب کودک بیشتر از اقلام دیگر به چشم می‌آید و کودک بیشتر به آن توجه می‌کند و گاهی اوقات سعی در بلند کردن و جابجایی آن دارد. پس سعی کنید در انتخاب و خرید آن به این نکات توجه کنید: ظرف غذای کودک سبک، رنگ روشن، طراحی جذاب و کودکانه و از جنس با‌کیفیت خریداری کنید.
بشقاب‌های دارای تصاویر شخصیت‌های کارتونی برای سرگرم کردن کودکان بیشتر به کار شما می‌آید. جنس ظرف غذای نوزاد پلاستیکی، چینی، آرکوپال، استیل و بامبو است. در انتخاب هر کدام سعی کنید با‌کیفیت‌ترین آن را انتخاب کنید. ظروف لبه گرد و صاف (بدون زبری و تیزی)
و دارای لبه‌ی بلند انتخاب کنید تا غذا از آن سرازیر نشود.

ظرف نگهدارنده غذا و انبار غذای کودک:

از همان ابتدا تا زمان مهد‌کودک و مدرسه کودکتان ظرف نگهدارنده غذا برای شما بسیار مفید است. گاهی به علت کمبود وقت باید برای دو وعده برای کودک غذا درست کنید و باقی‌مانده را در ظرفی مناسب و سالم نگهداری کنید. هنگام مهد رفتن کودک نیز باید همراه او در ظرف سالم غذا بفرستید. برای رفتن به مهمانی یا هر جای دیگر گاهی مقدور نیست قوطی شیر‌خشک و سرلاک و… را با خود ببرید. شما می‌توانید در این انبار‌های طبقه طبقه مقدار مورد نیاز را با خود ببرید. توجه کنید در انتخاب هر دو از جنس خوب استفاده کنید، زیرا جنس بدون کیفیت موجب ضرر رساندن به سلامتی کودک شما خواهد شد.

نکات ایمنی در انتخاب و خرید ظرف غذای کودک:

  • همانند شیشه شیر نوزاد، بعضی از ظروف پلاستیکی شاید دارای BPA باشند. شما حتما باید ظرف غذای کودک فاقد BPA خریداری کنید.
  • از ظروف سبک مانند ملامین، بامبو و پلاستیک استفاده کنید.
  • توجه کنید در ساخت ظرف غذای کودک از مواد اولیه با‌کیفیت استفاده شده باشد.
  • ظرف غذای نوزاد با رنگ‌های روشن و طراحی جذاب و کودکانه خریداری کنید.
  • ظرف غذای کودک باید نشکن باشد.
  • ظرف غذای کودک باید قابلیت شست‌شو در ماشین ظرفشویی و استریل کردن را داشته باشد.

BPA چیست؟

یکی از مواد اولیه در تولید پلاستیک است، که آن را سخت و شفاف می‌کند. استفاده از این ماده در تولید اقلام مربوط به کودک و نوزاد از سال 2012 ممنوع شده است.، زیرا باعث مختل شدن سلامتی در دراز مدت خواهد شد. اکثر ظروف پلاستیکی مربوط به کودک BPA_free یعنی فاقد این ماده هستند. اما والدین باز هم باید در توجه به این امر حساس باشند.

سخن آخر

با صبر و حوصله به کودک و نوزاد غذا بدهید و تمام موارد ایمنی از جمله خرید ظرف غذای نوزاد خوب را رعایت کنید. اینگونه فرزند شما سالم‌تر خواهد بود و رشد بهتری خواهد داشت. ظرف غذای کودک باید جداگانه باشد. آن را از بهترین برند انتخاب کنید و از غذا دادن به کودکتان لذت ببرید.

منبع: https://mamanlist.com/